2010. március 28., vasárnap

mini kakaóscsigák







A nagymamák a családban rendszeres sütemény gyártók. Szinte futószallagon... Nem emlékszem olyan alaklomra, hogy látogatásaink alkalmával ne lett volna a "gyerekeknek" valami kis egyszerű finomság. Hol pogácsát, kakaós csigát, hókiflit, kelt kiflit varázsoltak az asztalra, mi meg felfaltunk mindent. Azon szerencsések közé tartozom, akik élvezhetik mind a négy nagyszűlő társaságát, és tapasztalatból mondom, nagy kincs birtokosa vagyok.
Nekem ez volt életem első saját gyártású kakaóscsigája, de remélem majd én is gyárthatom az unokáknak éveken keresztül...

Hozzávalók (12 db):
( Harmadik fogáskánt 4 személyre elég ennyi, de 2 ember elnasizza egy délután alatt, tehát ha vendégeid vannak, vagy gyermekeid csináld a dupláját.)
-30 dkg iszt
- 2 dkg élesztő
- 3 dl tej
- 1 tojássárgája
- 1 ek olaj
-egy csipet só
- 1 ek cukor
- 15 dkg margarin
-1 cs vaniliás cukor
-kakópor (ha édes pl.: Nesquik akkor nem kell cukrozni, de ha sima kakaóporod van, akkor a töltelék fele kakaópor fele porcukor legyen)
Elkészítési idő: 2 óra


Elkészítés:

Kezdő koromban rettegtem a kelt tésztától. Macerásnak tartottam és folyamatosan aggódtam, hogy: Úristen nem kel meg a tészta, vagy túlkel, vagy meddig kelesszem még, vagy ááááááááá!!!
De aztán rájöttem, hogy sokkal egyszerűbb mint gondoltam volna, tehát nem kell megijedni tőle, de azért figyeljünk oda a részletekre.
A tej felét öntsük egy bögrébe, mehet be a mikroba fél percre. Az a lényeg, hogy langyos legyen a tej, dúgd bele az ujjad,ha még hidegnek érzed, akkor melegíts még. Ez egy fontos rész, mert ha túl meleg a tej, akkor leforrázod az élesztőt, ha pedig hideg a tészta keletlen marad. Elkeverjük benne a cukrot és belemorzsoljuk az élesztőt. Félretesszük egy kicsit. Akkor jó, ha a tej tetején egy élesztő habréteg képződik, ez kb 5 perc.
Ezután a liszben elkeverjük a sót (nem érintkezhet közvetlenül a só az élesztővel) hozzáadjuk a tojássárgát, az olajat, az élesztős tejünket (kovászt) és jól eldolgozzuk. Közepesen kemény tésztát kell kapjunk, ami nem ragad, a felülete fényes. Jól megkell gyúrni. A tészta alá lisztet szórunk, hogy ne ragadjon az edénybe és a tetejére is, hogy ne száradjon meg. Ezután a tésztát a duplájára kelesztjük. Télen rálehet tenni a radiátorra, konvektorra de rakjunk az edény alá rongyot, mert megfőnek az élesztőgombáink, az a lényeg, hogy meleg helyen legyen, mert hidegen nem kel meg. Én a konyhában kelesztettem, mert főzés közben elég meleg szokott lenni. Kb 45 percig kelesztjük. Ezután átgyúrjuk a tésztát és lisztezett deszkán ujjnyi vastag téglalappá nyújtjuk. Kikenünk margarinnal egy magas falu tepsit. A maradék margarint megolvasszuk és felét a tésztára kenjük. Ezután jó vastagon meghintjük a kakóporral (vagy porcukros kakaóporral), feltekerjük, másfél ujjnyi szeleteket vágunk és nem túl szorosan egymás mellé fektetjük őket. Azért maradtak viszonylag kerekek, mert nem szorosan raktam, de ha nincs elég helyed, rakhatod úgy is, akkor kocka alakja lesz. A margarin másik felét rálocsoljuk, majd nem előmelegített sűtőben kis lángon (nálam ez kb 180 fok) sütjük, mert így a melegedés alatt is kel a tészta. Mielőtt teljesen megsülne( a teteje már barnul), a maradék 1,5 dl tejet felmelegítjük, hozzáadjuk a vaniliás cukrot és a csigákra öntjük. Akkor végeztünk, ha a tej elpárolgott és a csigáink szép barnák.
Kakaó helyett fahéjas porcukorral, pudinggal, rumos diótöltelékkel is készülhet.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails